fredag 26 augusti 2011

Marianne Leek får Guldklaven för Danskulturprojektet

Foto: Emil Norberg, Sveriges Radio Västernorrland

Som bokhandlare måste man ha ett annat liv också. Böcker skulle man kunna leva med dygnet runt, men min terapeut (min fru) tycker inte det.

Därför har jag två favoritföreningar, Föreningen Trolldansarna och Sundsvalls Flygsällskap. Jag tog mitt flygcertifikat för motorflygplan redan när jag pluggade. Det är en fantastisk känsla och dessutom så praktiskt. Det tar en timma till Trondheim och 40 min till Vasa. Till bokmässan i Göteborg tar det knappt två timmar...

Sedan älskar jag att dansa modern dans, dvs foxtrot och bugg. Föreningen Trolldansarna har huvudfokus på bugg med den moderna Å'hej-tekniken, som är jättekul. Dansen ger både motion och ett otroligt fint socialt nätverk, som får man på köpet. Trolldansarna har runt 500 medlemmar och har kurser från grundnivå och avancerad nivå till tävling. Många ungdomar har kommit tillbaka till dansen de senaste åren, mycket på grund av Let´s Dance och andra teveprogram.

Här i Sundsvall har det blivit påtagligt många ungdomar som dansar modern fox och bugg. Bakom detta ligger  det ungdomsarbete som dansföreningarna gör. En annan orsak är den starka insatsen som Marianne Leek på Sundsvalls kommun har gjort under flera år för ungdomar i Sundsvall. Hon har jobbat med att få ungdomar att börja dansa och umgås med varandra på ett bra sätt utan alkohol och droger. Inom ramen för Danskulturprojektet har hon arrangerat danskvällar för ungdomar i skolåldern som fått prova på att dansa till dansband som Black Jack, Shake, Svänzons, Martinez, m fl. Danskurser och danskvällar har även fått påtagliga resultat i umgängestonen mellan killar och tjejer.

I juli hedrades Sundsvalls Kommun, representerad av Marianne Leek, med Guldklaven på Dansbandsveckan i Malung. Ett mycket prestigefullt pris som tidigare bl a  tilldelats TV4 och Sveriges Television.

Jag hoppas att Sundsvalls kommun uppskattar att man har en sådan eldsjäl och ger Marianne möjligheter och resurser att fortsätta det viktiga ungdomsarbete som hon utför. Det kan nog bli så att det är en "produkt" som går att utveckla och sälja till andra kommuner. Något för den nya Näringslivschefen i kommunen, Anita Öberg, att ta tag i?

Hör en intervju med Marianne i Sveriges Radio, efter att ha fått Guldklaven. Klicka här för att lyssna.
Se även en artikel i Dagbladet.

Lennart bergström
Bokhandlarn

Foto: Emil Norberg