fredag 26 oktober 2012

Bokhandlarn föreläste i Stockholm

Bokhandlarn i föreläsartagen.
Foto Annika Hellman
Jag fick tidigt i höstas en inbjudan från Bokhandelsskolans utbildningsledare Annika Hellman att komma till Stockholm och föreläsa om sociala media.

Så blev det nu av i måndags. Föreläsningen hade förlagts till Bysis Bokhandel på Söder, där ett gäng bokhandlare från i huvudsak Stockholmsområdet hade samlats.

Jag berättade om vad vi gör, hur vi hanterar Facebook, Twitter, Google+, Instagram, Bloggar och hemsida och våra erfarenheter.

Det blev en trevlig diskussion och som jag hoppas inspiration för fler bokhandlare att börja använda sociala media för att kommunicera med sina vänner och kunder på ett positivt sätt.

Det som jag ser som det mest viktiga är att man har en målsättning för sin närvaro på nätet och en strategi för att nå målet på lite sikt.

Det är annars lätt att förlora sig i alla de möjligheter som finns och tappa fokus. Då tar det bara tid från allt annat som en bokhandlare måste klara av under arbetsdagen.

Som vanligt så är det föreläsaren som lär sig mest. Att sätta sig ner och fundera på vad jag ska säga är otroligt nyttigt. Man inser ju då att man kommer att få frågan "varför" och då måste jag ju ha svaret. Och då kan det gå upp ett ljus.

Kul att träffa kollegor dessutom. Kul att vara i Stockholm ett dygn. Bo gärna på Hotel Adlon på Vasagatan, som är mitt favoritställe, (och Centralhotellet ett stenkast bredvid). Fräscht och nära till allt.