söndag 28 oktober 2012

Skrivmaskinens revival 2012

Att skriva för hand eller att skriva med maskinella hjälpmedel? Som barn av min tid förstår jag inte hur man hade tid att skriva för hand. Men det är klart fanns det inget alternativ så var det ju så man gjorde för att fästa tankar på något beständigt, typ runstenar.

Jag fick en facit skrivmaskin av mina föräldrar när jag gick gymnasiet. Den skrev jag på ganska mycket, men jag var sällan nöjd med vad jag skrev och då blev det besvärligt.

Så kom den elektriska skrivmaskinen på 70-talet med möjlighet att korrigera skrivfel och det var ju ett steg framåt. Fortfarande gick det ju inte att redigera texten, flytta om stycken, byta hela ord mitt i ett stycke och så.

Så kom välgöraren - datorn. Men först en bit in på 90-talet kom program för att göra det jag saknat hela tiden, att med ett pekverktyg - musen, (tack Håkan Lans för den uppfinningen!) flytta sig in i sitt stycke och plocka bort eller sätta in ord och meningar. Flytta om stycken. Skriva ut på papper eller skicka till kompisen för åsikter.

Nu finns det många typer av tangentbord, men de flesta efterliknar den gamla skrivmaskinens tangentbord. Det finns även soft keybords, dvs att tangenterna kommer upp som ikoner på en tryckkänslig skärm, som t ex på. ipad och smarta telefoner. Blir lite pekfingervals med sådana tangentbord, men det fungerar för korta texter.

Som bokhandlare får man ibland höra att en del av dagens författare gärna skriver sina manus på maskin, typ min gamla Facit reseskrivmaskin. "Det är känslan", säger författaren då jag frågar "varför?".


Nu hittade jag nyss ett hjälpmedel som kanske passar dessa författare. Ett DIY (Do It Yourself) kit med vilket du kan bygga om din skrivmaskin så att den skriver både på papper (för känslan) men även lägger in texten på en dator (för redigering).

Kostar $79 och 5-6 timmars arbete. Vilken retrogrej, finns här. Synd att jag gjorde mig av med min Facit för många år sedan.